IA Maailmalla

Autolla Tanskaan, osa 1 – laivat & sillat

26.6.2019

Mieheni perheellä on mökki Ruotsin Skånessa ja siellä meillä on tapana viettää vähintään viikko joka kesä. Tänäkin kesänä pakkasimme kimpsumme ja kampsumme ja matkasimme sinne. Mieheni oli vielä töissä Ruotsissa matkustuspäivänä, joten lähdin matkaan yksin lasten ja tavaramäärän kanssa täältä kotoa Ahvenanmaalta ja poimimme miehen kyytiin matkan varrelta. Ensimmäisen illan ja yön vietimme Södertäljessä ystävämme 30-vuotisjuhlia jälkikäteen juhlien. Seuraavana aamuna matkamme jatkui etelämmäksi.

Lapset siis luulivat, että tässä ollaan menossa vain ja ainoastaan kesämökille lähes pariksi viikoksi. Jönköpingin kohdalla jännitettiin miehen kanssa, josko vanhin lapsista tajuaa, että tässähän lähdettiinkin nyt ajelemaan Göteborgin suuntaan. Vasta kun Lisebergin huvipuisto näkyi horisontissa takapenkillä alettiin ihmettelemään minne tässä nyt oikein mennään, eihän mökki täällä ole. Satamassa karu totuus paljastui. Tytär tutki karttakirjaa minne Göteborgin satamasta oikein pääsee ja niinhän se paljastui. Me mennäänkin (ensin) Tanskaan ja LEGOLANDIIN!!

Kaikki lapset alkoivat itkemään. Yksi ilosta, yksi sen johdosta ettei pidä äkillisistä muutoksista ja yksi siksi, että olimme kuulemma valehdelleet. Seuraavana päivänä saimme jo anteeksi moisen salaisuuden. Lopulta kaikki olivat iloisia. 🙂

Reittimme kulki siis seuraavasti (ihan ensimmäisenä päivänä ajoimme kotoa ensin Eckeröön ja sitten Grisslehamnin satamasta Södertäljeen, yhteensä n. 200 km):

1. päivä: Södertälje – Göteborg – Frederikshavn: Tanskaan laivamatka Stena Linella kestää 3,5 tuntia. Satamassa aikuisilta kysyttiin passit, lapsilta ei (onneksi, koska huomasin lähtöä edeltävänä päivänä että yksi niistä oli vanhentunut…). Mitään lippuja ei käteen annettu vaan puhelimen lippu riitti (me ahvenanmaalaiset jo niiden perään kyselimme luukulla, niin tottuneita olemme niihin lipukkeisiin vaikka vuosikortillakin matkustamme toisinaan). Söimme ravintolan seisovasta pöydästä, joka oli meidän mielestä jotain Finnlinesin ja Viking Linen buffettien väliltä. Hyvää ja täyttävää, mutta ei ihan luksusta.

Ensimmäisen yön vietimme Frederikshavnin Scandic Hotellissa (The Reef), jonka hintaan sisältyi myös kylpylässä pulikointi. Ja näin hienossa (ja rauhallisessa) kylpylässä en ennen olekaan ollut. Suosittelen!

Södertälje – Göteborg 436 km

Göteborg – Frederikshavn laivaliput Stena Linella alkaen 39€  (auto + kuljettaja).

2. päivä: Frederikshavn – Skagen – Billund: Aamulla ajoimme ensin Skageniin, koska olin unelmoinut siellä käymisestä jo vuosia. Iltapäivällä jatkoimme  Billundiin, jossa Legoland sijaitsee. Billundissa nukuimme yhteensä neljä yötä. Olimme varanneet majoituksen Airnbn:n kautta ja se oli ihanan rauhallinen (varsinkin Legolandin hälinän jälkeen), näet majoituksemme tästä. Meillä oli käytössämme talon yläkerta ja paikan isännällä oli myös useita polkupyöriä, joita saimme lainata. Pyöräilimme niillä  neljän kilometrin päässä sijaitsevaan Legolandiin. Olimme pakanneet omat kypärät mukaan (niistä tytär pakatessa kyseli,  mutta sanoin, että pyöräilemme varmasti mökillä; osa meistä sitten lopulta pyöräilikin mökillä, joten en sentään ihan valehdellut…). Majapaikastakin löytyi lopulta myös kypäriä, että sinänsä niitä ei olisi ihan välttämättä tarvinnut mukaan ottaa. Majoitus oli myös huomattavasti halvempi kuin mitä Legolandin hotelleissa.

Frederikshavn – Skagen 40 km

Skagen – Billund 280 km

3. ja 4. päivä vierähtivät Legolandissa. Teen Legolandista myöhemmin oman blogipostauksen. Kuten myös Skagenin uskomattoman kauniista rannasta.

5. päivä: Billund – Helsingör – Helsingborg – Ängelholm: Sunnuntaina aamupalan jälkeen jatkoimme autolla ihan oikeasti sinne mökille. Ajoimme Ison-Beltin sillan kautta (erittäin valtava rakennelma näin suomalaisen näkökulmasta), jonka ylitettyä pitää maksaa siltamaksu. Sen voi helposti maksaa kortilla ja maksu on noin 32€. Kööpenhaminasta käännyimme kohti pohjoista. Ajelimme E20 tien sijaan rantatietä Helsingöriin. Tuo rantatie ei ole mikään kauhean nopea pyöräilijöiden ja nopeusrajoitusten puolesta, mutta sitäkin kauniimpi. Tie vie suoraan satamaan.

Helsingöristä matkustimme laivalla Ruotsin puolelle Helsingborgiin. Laivat sahaavat tuota lyhyttä meritietä taukoamatta, joten mekin vain ajoimme satamaan ja lähes samantien saimme ajaa seuraavan aluksen kyytiin. Lipun olimme ostaneet etukäteen ja se oli voimassa koko päivän. Matka ForSean aluksella kestää 20 minuuttia, joten siinä ehtii hieman ihailla maisemia ja käydä vessassa, eipä paljon muuta. Laivamatkan jälkeen meillä olikin enää puolisen tuntia mökille, niin lähellä Tanskaa me siis joka kesä vietämme aikaa. Se on tälle Satakunnan kasvatille edelleenkin erittäin eksoottista, Tanska kun on aina ollut ”jossain niiiiin kaukana”.

Billund – Helsingör 303 km

Helsingborg – Ängelholm (mökki) 40 km

Ison-Beltin siltamaksu henkilöautolta n. 32€

Helsingör – Helsingborg laivaliput ForSea-lautalla alk. 45€

Koko reissusta meidän mittariin kertyi vähän reilut 2100 kilometriä. Lapset lukivat kirjoja, nukkuivat, tappelivat ja jaksoivat hienosti ilman puhelimia ja iPadeja kaikki automatkat. Vanhin kuunteli yhteensä kolme tuntia äänikirjaa minun puhelimesta.

Heräsikö kysymyksiä autoilusta Tanskaan? Oletko itse käynyt siellä autolla?

Hejdå Eckerö ja Ahvenanmaa!