IA Maailmalla

Autolla Tanskaan, osa 3 – Legoland

27.7.2019

No kyllähän kesti kirjoittaa itse Legolandista! Meidän lapset ovat varmaan viisi vuotta toivoneet pääsevänsä Legolandiin ja viimein saimme heidän toiveensa toteutettua. Aloimme jo talvella suunnittelemaan ja säästämään matkaa varten. Mitään halpaa touhuahan Legolandissa vierailu ei ole. Ahvenanmaalta järjestettiin myös ”pakettimatka” Legolandiin, toisin sanoen Viikkarin bussilla perille saakka. Itse en kyllä ehkä jaksaisi tuollaiselle ryhmämatkalle pesueeni kanssa lähteä, mutta hienoa, että sellaisiakin järjestetään. Mieheni perheellä on kesämökki Etelä-Ruotsissa, niin yhdistimme vierailun samalle reissulle. Yllätimme lapset Göteborgin satamassa paljastamalla, että ensin mennäänkin Tanskaan ja vasta sitten mökille. Itkuhan siitä tuli, kaikille kolmelle. Ilosta ja järkytyksestä. Matkamme ensimmäisen osan (ja lasten reaktioista) pääset lukemaan täältä ja toisen osan Skagenista täältä

No ensinnäkin ne matkavalmistelut majoituksineen. Varasimme jo hyvissä ajoissa Airbnb-majoituksen. Se oli edullisempi kuin Legolandin hotellit ja meille se sopi mainiosti, koska majoitus sijaitsi maaseudun rauhassa ja matkaa Legolandiin oli vain n. neljä kilometriä. Päivän hälinän jälkeen valinta osoittautui enemmän kuin täydelliseksi. Emme varmaan olisi jaksaneet hälinää kahta vuorokautta putkeen. Majapaikasta sai myös polkupyörät lainaksi, joten vältimme parkkimaksut ja parkkipaikan etsinnän. Suosittelemme siis tätä majoitusta.

Pääsyliputhan Legolandiin ovat aika tyyriit. Päätimme jo hyvissä ajoin, että jos sinne lähdemme niin olemme sitten samalla kaksi päivää. Matka on pitkä, tyyris ja ”once in a lifetime” – samalla sitten voisimme olla siellä kaksi päivää, että ehdimme nähdä kaiken. No, me aikuiset totesimme ensimmäisen päivän jälkeen, että yksi päivä olisi meille riittänyt. Mutta lopulta olimme tyytyväisiä valintaamme. Yhden päivän aikana emme nimittäin ehtineet ihan kaikkea näkemään. Jos ostaa kahden päivän liput, toisen päivän lippu on ensimmäistä päivää paljon edullisempi. Myös legolehdistä ja muropaketeista saattaa löytää alennuskoodeja tai ilmaislippuja, kannattaa siis vähän googlailla. Itse löysimme lapsille ilmaisliput yhdeltä tanskalaiselta sivustolta. Lasten piti täyttää tehtävälaput ja siten saimme heille ilmaisen sisäänpääsyn. Aikuisten liput ostimme jo etukäteen (edullisempaa etukäteen ostettuna ja välttää lippujonot). Lippu oli mobiililippu ja sen avulla pääsi erittäin kätevästi sisälle. Meidän sisäänpääsyjen hinnaksi tuli siis noin 140 € (kaksi aikuista, kaksi päivää). Yhden päivän liput kahdelle aikuiselle olisivat olleen noin 100 €, eli tuo lisäpäivä tuntui aika kohtuulliselta tuohon päälle.

Ajankohdaksi kannattaa valita kesäkuu ennen juhannusta, silloin nimittäin välttyy pahemmilta jonoilta. Ruotsissa koulujen kesälomat alkavat yleensä vasta kesäkuun toisella viikolla ja Tanskassa vieläkin myöhemmin. Keski-Eurooppakin menee aivan eri aikataulussa kuin me täällä Suomessa. Itse olimme Legolandissa kesäkuun toisella viikolla ja ajoitus oli täydellinen. Paikalla tuntui olevan myös roppakaupalla muita suomalaisia. Jonotuksiin ei kulunut kovinkaan paljon aikaa.

Ruokailujen osalta teimme itse niin, että söimme täyttävän aamupalan majapaikassamme ja pakkasimme samalla kylmälaukkuun lounasleipiä, hedelmiä ja muuta välipalaa. Olimme ottaneet kylmälaukun ja kylmäkallet kotoa mukaamme. Söimme siis sekä lounaan että välipalan puistossa. Pöytäryhmiä omien eväiden syömiseen löytyi todella paljon ja monesta paikasta! Siitä täydet pisteet Legolandille. Samoin myös vessoja löytyi runsaasti ja jouduin jonottomaan vessaan vain yhden ainoan kerran. Alueelta löytyy myös paljon ravintoloita ja kahviloita, mutta olin jo etukäteen kuullut monilta, että ruoka ei välttämättä ole maailman parasta ja tyyristäkin se on (mutta varmaa tietoa minulla ei tästä ole, vain muiden mielipiteitä). Päädyimme itse siis laittamaan lämmintä ruokaa illalla majapaikassamme. Tämä oli erittäin toimiva kokonaisuus. Näin vältyimme myös ravintoloissa odottamiselta ja puiston tutkimiseen jäi maksimaalinen aika. Itse ostin alueelta elämäni kalleimmat kahvit (eivätkä edes olleet hyviä). Halvin kahvi löytyy donitsi-paikasta, se oli muistaakseni vain vähän reilut kaksi euroa. Nytpä siis saitte tärkeimmän infon myös tietoonne! 🙂

Itse yllätyin siitä, että Legolandissa oli todella paljon ihan huvipuistolaitteita. En ollut jotenkin ollenkaan ymmärtänyt tätä etukäteen. Olihan siellä paljon ja joka puolella niitä itse legojakin, mutta huvipuistolaitteiden määrä todella yllätti (ja ne olivat siis legoaiheisia). Pelkästään erilaisia vuoristoratoja taisi olla neljä. Emme olleet myöskään ajatelleet etukäteen, että moniin laitteisiin pitää olla 120 senttiä pitkä. Nuorin lapsemme (se rämäpäisin laitteiden osalta) oli juuri ja juuri pari milliä yli 120 senttiä. Hänet mitattiin jokaisen laitteen luona. Ja voi että kun olisi harmittanut, jos hän ei olisi tätä pituutta täyttänyt. Alueella järjestetään myös paljon erilaisia näytöksiä. Itse olimme katsomassa mm. turnajaisia ja stunt-näytöstä. Näiden ajat kannattaa tarkistaa tuloportilta tai netistä etukäteen (kaikkia aikoja ei vain etukäteen näe), itse ainakin ajoitimme tekemisiämme hieman niiden mukaan. Myös 4D-elokuvien aikataulut kannattaa katsoa etukäteen. Tänä kesänä näytettiin kahta eri elokuvaa, joista toisessa ei ollut ”kieltä” ja toinen elokuva pyöri englanniksi, tanskaksi ja saksaksi (jos muistan oikein).

Ensimmäisenä päivänämme sää suosi meitä ja toiseksi päiväksi oli luvattu rankkaa vesisadetta. Varustauduimme siis sadevaattein, mutta lopulta pahin sade osui kohdalle vasta päivän päätteeksi, kun pyöräilimme majoitukseemme. Kokonaisuudessaan päivämme olivat erittäin onnistuneet ja olin yllättynyt kuinka hyvin käytännönjärjestelyt Legolandissa toimivat. Tai pakkohan niiden on toimia, mutta näin ei aina välttämättä tällaisissa massiivissa paikoissa ole. Puhelimeen kannattaa myös ladata Legoland-sovellus, josta näkee esitysten ajat ja puiston kartan. Suosittelen siis Legolandia!

Turnajaiset (yksi näytöksistä)

Retkipöydille ei kesäkuussa

ainakaan ollut jonoja

Elokuvien näytösajat

Kuvakaappaus Legoland-sovelluksesta
Ensimmäisen päivän jälkeen oli

nostettava jalat ylös sängyn reunalle

sami niilola
    27.7.2019 at 19:45

Huikeita lego luomuksia.

Vägen till Stormskäret
    28.7.2019 at 07:54

Hei! Blogisi nimi houkutteli minut tänne ja sattui vielä olemaan kovin ajankohtainen postauskin. Omien lasten kanssa olemme käyneet Legolandissa kauan sitten ja nyt lähdetään viemään seuraavaa kierrosta eli isompi lapsenlapsi pääsee sinne juuri ennen kuin aloittaa ekan luokan. Ennen mentiin asuntoautolla, mutta nyt pidennetty viikonloppu lentäen. Kiitos vinkeistäsi!
    Tervetuloa vierailulle myös minun blogiini Myrskyluodolle!